Penyakit Ayam : Kaki Ayam Patah




Kaki Ayam Patah

Keparahan kaki patah boleh berbeza-beza, jadi penting anda membawa ayam anda ke doktor haiwan jika anda rasa kaki mereka patah. Mereka boleh membantu merawat untuk membantu mereka pulih.

Bagaimana Kaki Patah Terjadi

Penyebab yang paling biasa dari kaki patah dalam ayam semakin tidak sengaja dilangkahi oleh haiwan besar atau manusia besar. Kesan objek berat yang jatuh pada kaki mereka juga boleh menyebabkannya pecah.

Gejala Kaki Patah

Jika ayam telah patah kaki mereka, mereka akan mengalami kesakitan yang besar dan enggan meletakkan berat badannya. Mungkin ada atau mungkin tidak ada kerosakan yang jelas terhadap permukaan kulit. Bengkak akan berkembang tidak lama selepas insiden yang menyebabkan rehat dan biasanya akan mengambil 2-3 hari untuk perubahan warna kehijauan untuk berkembang di kawasan --- yang lebam.

Rawatan Kaki Patah 

Rawatan Kaki Patah bergantung kepada keparahan. Jika terdapat sebarang kerosakan pada kulit, kawasan ini harus dibersihkan dengan teliti dan dibungkus untuk mencegah sebarang pencemaran. Oleh kerana ayam akan sakit ketika mereka berjalan, lebih baik untuk memisahkan mereka dari selebihnya dari kawanan, di kawasan penjagaan intensif ayam anda, seperti kennel anjing besar atau playpen tertutup besar untuk membatasi pergerakan dan menyediakan sokongan dan perlindungan. Ini boleh ditubuhkan sama ada di dalam rumah anda atau di dalam kandang dengan burung lain. Mereka juga perlu disediakan dengan air segar dan makanan, tuala atau permukaan lembut lain untuk berehat, dan teduh dari matahari. Kawasan ini perlu dibersihkan beberapa kali sehari, untuk mengelakkan kaki mereka daripada menjadi kotor. Hubungi doktor haiwan anda dan buat temujanji untuk melihat ayam anda. Mereka akan dapat mengambil radiografi untuk menilai sama ada ia adalah rehat, di mana rehat berlaku, dan bagaimana ia teruk.

Komplikasi

Adalah penting untuk mengelakkan jangkitan yang boleh membawa kepada osteomyelitis. Oleh itu, menjaga persekitaran dan kaki bersih adalah penting.

Tanda-tanda Klinikal


  • Cacat
  • Lemah untuk berjalan atau meletakkan beban pada kaki
  • Bengkak berwarna hijau Bengkak (lebam)
  • Kesakitan, seperti tulang melekat pada kulit
Rawatan 


  • Pengurusan luka
  • Rawatan sokongan - Mengasingkan burung dari kawanan dan letakkan di lokasi yang selamat, selesa dan panas ("unit rawatan rapi") dengan akses mudah ke air dan makanan. Hadkan tekanan. Hubungi doktor haiwan anda.
  • Penstabilan, rehat dan terapi fizikal - Mungkin semua yang diperlukan hanya dalam kes-kes yang sangat ringan, namun satu-satunya cara untuk mengesahkan ini adalah untuk mendapatkan radiografi dengan melawat doktor haiwan anda.
  • Pemulihan / Fisioterapi - Kerusi roda ayam

Pencegahan


  • Kurangkan risiko kecederaan  
  • Jangan biarkan ayam keluar dalam rumput
  • Berhati-hati dapabila melangkah


No comments:

Powered by Blogger.