Penyakit Ayam : Aspergillosis

Penyakit berjangkit kulat, yang disebabkan oleh Aspergillus fumigatus, di mana tanda tipikalnya terengah-engah, terutama pada anak ayam muda. Kadang-kadang organisme yang sama menyebabkan lesu mata atau luka kronik pada burung yang lebih tua. Kulat boleh menjangkiti bahan tumbuhan dan banyak spesies haiwan termasuk burung dan manusia. Lesi yang kadang-kadang serupa dihasilkan oleh spesies lain dari Aspergillus atau kulat lain seperti Penicillium, Absidia dll.
Ia memberi kesan kepada ayam, ayam belanda, itik, penguin, burung, unggas air, dan lain-lain, di seluruh dunia. Jangkitan ini mempunyai tempoh pengeraman 2-5 hari. Morbiditi biasanya rendah, tetapi mungkin setinggi 12%. Kematian di kalangan burung yang terjejas adalah 5-50%. Penghantaran adalah melalui pendedahan sedutan udara kepada persekitaran dengan jumlah spora yang tinggi; terdapat biasanya penghantaran burung ke burung. Spora sangat tahan terhadap pembasmian kuman.


Tanda - tanda Aspergillus:
Tanda Kecil:
-Kurang selera.
-Kelemahan.
-Senyap.
-Pernafasan pantas.
-Dahaga.
-Mengantuk.
-Tanda-tanda saraf (jarang berlaku).
 
Tanda Kronik:
-Pelepasan telinga ayam (hanya bentuk ocular).
 
Diagnosis
Ini biasanya berdasarkan tanda-tanda dan lesi dan peperiksaan mikroskopik untuk kulat, sebaiknya selepas penghadaman dalam 10% kalium hidroksida. Ia boleh disahkan oleh pengasingan kulat, biasanya dengan meletakkan kepingan kecil tisu yang terkena pada Sabouraud agar. Pertumbuhan berlaku dalam 24-48 jam dan koloni adalah penampilan hijau / biru serbuk. Berbeza dengan pendedahan yang berlebihan kepada reaksi formalin atau vaksin pada hari tua dan dari tekanan haba pada burung yang lebih tua.
 
Rawatan
Biasanya tiada. Penyemburan alam sekitar dengan antiseptik antikulat berkesan boleh membantu mengurangkan sakit. Amphotericin B dan Nystatin telah digunakan pada burung dewasa.
 
Pencegahan
Kawasan kering, makanan berkualiti, kebersihan, Thiabendazole atau Nystatin digunakan dalam makanan.

Untuk pengetahuan atau maklumat lebih lanjut sila layari laman web kami di  http://marzuqbayu.com


No comments:

Powered by Blogger.