Penyakit Ayam : New Castle Disease (Sampar)

Penyakit Newcastle Disease (Sampar) adalah jangkitan virus yang menular yang memberi kesan kepada banyak spesies burung tempatan dan liar untuk pelbagai peringkat. Unggas, ayam belanda, merpati dan burung kakak tua yang paling mudah dijangkiti manakala bentuk ringan penyakit itu mempengaruhi unggas, itik, angsa, burung, burung puyuh dan burung guinea. Penyakit ini boleh menyebabkan tanda-tanda klinikal pencernaan, pernafasan dan / atau saraf, yang terdiri daripada penyakit pernafasan yang ringan, hampir tidak sesuai dengan kemurungan yang teruk, penurunan pengeluaran telur, peningkatan respirasi, cirit-birit yang banyak diikuti dengan keruntuhan atau tanda-tanda saraf jangka panjang (seperti leher berpintal), jika burung bertahan. Bentuk penyakit yang teruk sehingga membawa maut.

Apa yang menyebabkan Newcastle Disease (Sampar) ?
Newcastle Disease (Sampar) disebabkan oleh paramyxovirus yang boleh berubah dalam patogenik dari ringan kepada sangat patogenik. Penyebaran biasanya melalui hubungan fizikal langsung dengan burung-burung yang dijangkiti atau berpenyakit. Virus ini terdapat dalam baja dan dihidupkan ke udara. Sumber jangkitan lain adalah peralatan, bangkai, air, makanan dan pakaian yang tercemar. Orang dengan mudah boleh membawa virus itu dari satu kandang atau ladang yang lain. Virus Newcastle Disease tidak menjejaskan manusia dengan cara yang sama seperti burung tetapi ia boleh menyebabkan konjungtivitis pada manusia.


Bagaimana Newcastle Disease (Sampar) Kelihatan?
Ciri-ciri Newcastle Disease (Sampar) yang berlaku dalam ayam wujud akibat daripada sistem saraf pusat yang tidak berfungsi. Tanda-tanda ini termasuk:
-Pergerakan yang tidak teratur (ataxia), di mana burung-burung yang terjejas mungkin kerap tersadung, dan kelihatan kurang keseimbangan.
-Kedudukan kepala dan leher yang tidak normal, menyebabkan kecondongan kepala atau rupa leher.
-Lumpuh separa atau pada kaki dan sayap mereka.
Walau bagaimanapun, tanda-tanda klinikal yang diterangkan di atas tidak selalu dilihat dalam ayam yang terkena  Newcastle Disease (Sampar). Banyak burung terjejas dengan Newcastle Disease (Sampar) juga boleh menunjukkan tanda-tanda kelemahan sahaja atau cirit-birit serta perdarahan sebenarnya adalah tanda klinikal klasik Newcastle Disease (Sampar) yang sangat patogenik (visceral, velogenic) dalam ayam tempatan. Keterukan Newcastle Disease (Sampar) bervariasi dan bergantung kepada faktor seperti: virus, umur ayam (anak ayam muda), jangkitan serentak dengan organisme lain, tekanan dan status imun. Sesetengah strain virus menyerang sistem saraf, yang lain seperti pernafasan, atau sistem pencernaan. Tanda klinikal berbeza bergantung kepada sistem yang terjejas. Tiada rawatan yang berkesan untuk penyakit Newcastle Disease (Sampar), dan ia sering membawa maut.

Bagaimana penyakit newcastle didiagnosis?
Newcastle Disease (Sampar) tidak boleh didiagnosis berdasarkan tanda-tanda klinikal atau luka-luka post mortem sahaja. Untuk mendapatkan diagnosis pasti sama ada ayam dijangkiti dengan NDV, salah satu daripada tiga peristiwa berikut perlu disahkan melalui ujian makmal khas:
-Pengenalpastian dan pathotyping virus.
-Menunjukkan bahan genetik virus dalam lesi.
-Peningkatan ketara titre antibodi antara sera akut dan pemulihan yang bertepatan dengan wabak penyakit.
Tanda klinikal
-Kepala gegaran
-Kecondongan kepala
-Leher tirus (torticollis)
-Penyelarasan
-Kejutan
-Circling
-Kekejangan otot
-Kepala gegaran
-Kelumpuhan atau kaki dua atau separuh atau lengkap atau lumpuh sayap
-Kedudukan kepala dan leher yang tidak normal
-Cacat putih ke cair berair
-Kesusahan pernafasan
-Kekeringan
-Gasping
-Mengurangkan selera makan
-Lethargy
-Bulu bulu
-Mengurangkan pengeluaran telur
-Telur yang tidak normal
-Kematian

Pencegahan
Vaksin: Terdapat beberapa vaksin yang berbeza.
Vitamin A: Menyediakan makanan tambahan Vitamin A atau Vitamin-A yang kaya. Satu kajian yang dilakukan pada 44 ekor anak ayam mendapati bahawa makanan tambahan mereka dengan Vitamin A telah menangguhkan tanda-tanda klinikal NDV dan kadar kematian berkurangan (36%) dan mengurangkan kesan negatif virus pada badan mereka.

No comments:

Powered by Blogger.