Penyakit Ayam : Fowl Cholera

Fowl Cholera adalah jangkitan bakteria yang berjangkit. Penyakit ini boleh terdiri daripada septikemia akut (keracunan darah) kepada jangkitan kronik dan setempat. Burung unggas domestik, burung permainan dan burung liar kecil mudah tersinggung. Turki lebih mudah terpengaruh daripada ayam, ayam yang lebih tua lebih terdedah daripada yang lebih muda, dan beberapa baka ayam lebih mudah dipengaruhi daripada yang lain. Penyakit ini jarang berlaku dalam ayam broiler-aged.
Penemuan klinikal berbeza bergantung kepada perjalanan penyakit. Dalam kes-kes akut, peningkatan kematian biasanya merupakan petunjuk pertama. Burung yang terjejas mempunyai bengkak wajah atau watt, pelepasan dari lubang hidung, mulut dan mata yang mungkin menjadi "cheesy", bernafas bernafas dan, dalam beberapa kes, kurang koordinasi. Wajah, sikat dan watt mungkin menjadi sianotik (menjadikan warna kebiruan). Gejala-gejala lain termasuk kemurungan, kehilangan selera makan, kepincangan, cirit-birit dan bulu ruffled.
Apa yang menyebabkan fowl cholera?
Fowl cholera disebabkan oleh bakteria Pasteurella multocida. Burung-burung yang dijangkiti secara kronik dianggap sebagai sumber utama jangkitan dan burung-burung yang pulih masih menjadi pembawa. Penghantaran adalah dari burung ke burung atau daripada premis yang dijangkiti.
Cara berjangkit
P. multocida boleh berjangkit ke ayam dalam beberapa cara yang berbeza:
-Hubungan langsung dengan burung yang dijangkiti: Rembesan yang dibuat dari burung yang dijangkiti, memerlukan hubungan rapat antara satu sama lain.
-Pengingesan: Laluan paling biasa, yang melibatkan pencemaran alam sekitar, makanan, atau air dengan najis daripada burung yang dijangkiti. Burung-burung yang dijangkiti secara kronik kadang-kadang boleh menumpahkan virus dalam kotoran selepas pemulihan.
-Serangan pemangsa: Serangan pemangsa yang tidak mematikan dari haiwan liar atau dalam negeri (anjing, kucing, dan raccoon dikenali sebagai pembawa banyak P. multocida dalam rongga mulut mereka). Mana-mana ayam yang telah di mulut pemangsa atau dihirup oleh pemangsa harus dirawat dengan segera dengan antibiotik yang sesuai.
-Fomites: Pencemaran peralatan, pakaian, sangkar, pengumpan, dll.


Tanda- tanda fowl cholera:
-Dejeki.
-Rambut bulu.
-Hilang selera makan.
-Cirit-birit.
-Cukup.
-Nasal, ocular dan lisan.
-Swollen dan cyanosis watt dan muka.
-Kematian secara tiba-tiba.
-Swollen sendi.
-Laman.
Rawatan
Sulphonamides, tetracyclines, eritromisin, streptomycin, penisilin. Penyakit ini sering berulang selepas ubat dihentikan, memerlukan ubat jangka panjang atau berkala.
Pencegahan
Biosekuriti, kawalan tikus yang baik, kebersihan, bakteria pada 8 dan 12 minggu, vaksin oral hidup pada 6 minggu.

No comments:

Powered by Blogger.